english text below
H λέξη milonga περιγράφει μια βραδιά με χορευτική μουσική tango.
H λέξη milonga περιγράφει μια βραδιά με χορευτική μουσική tango.
Συνήθως στις μεγάλες και ώριμες tangoκοινότητες ,οι βραδιές αυτές διέπονται απο ένα σύνολο αυστηρών και πολύπλοκων άγραφων κανόνων συμπεριφοράς, γνωστοί ώς tango etiquette.
Το tango ,είναι ένα ζωντανό μουσικοχορευτικό γένος που επεκτείνεται και αναπτύσσεται. Σε αυτήν την εξελικτική περιπέτεια, συμμετέχουν και οι μουσικές που το συνοδεύουν.
Προσοχή..η μικρή σημειολογική απόπειρα που ακολουθεί είναι της μουσικής και όχι του χορού.
Χορευτικό tango: το tango απο τις χρυσές δεκαετίες του 30-40 και λιγο απο 50. Οι δεκάδες ορχήστρες, οι συνθέτες, έγραφαν μουσική για τα πόδια των χορευτών. Οι χορευτές ήταν η πρώτη τους προτεραιότητα και αυτό φαίνεται εύκολα, απο την τεράστια γκάμα ακουσμάτων για διαφορετικά συναισθήματα, για διαφορετικά γούστα. Ενα ολόκληρο σύμπαν μελωδιών που μένουν ακόμα και σήμερα το πρωταρχικό υλικό και η βάση κάθε milonga.
Νουέβο: Μια παρεξηγημένη απόδοση της λέξης “νέο,-καινούργιο”. Το tango nuevo δεν είναι το καινούργιο tango, με την έννοια του σύγχρονου, αλλά ένας όρος για να περιγραφεί η μεταστροφή της μουσικής του Piazzolla σε διαφορετικά τοπία. Μια μεταστροφή που ακόμα και σήμερα αποτελεί σημείο σύγκρουσης των tangoλογων-μουσικολόγων. Η μουσική αυτή ΔΕΝ χαρακτηρίζεται απο ρυθμούς έντονους και μπιτ όπως λανθασμένα κάποιοι πιστεύουν, αλλά φλερτάρει κυρίως με την jazz και τον ηλεκτρικό -οχι ηλεκτρονικό- ήχο.
Electrotango: Το χαρακτηριστικό όργανο, σήμα κατατεθέν του tango ειναι το bandoneon. Όργανο πολύπλοκο, δύσκολο και με τρομερές δυνατότητες εύρους ήχων. Παρόλα αυτά το bandoneon, η ψυχή του tango, δεν παύει να είναι ενα μουσικό όργανο. Η ύπαρξη του σε μια μουσική σύνθεση δεν ανάγει την σύνθεση αυτομάτως σε tango. Θυμηθείτε οτι η ύπαρξη ενός κλαρινέτου δεν βαφτίζει αυτόματα την σύνθεση σε Τσάμικο ή σε Ηπειρώτικο. Ενα κλαρινέτο μπορεί να υπάρξει σαν πρωταγωνιστικό όργανο σε κλασική μουσική, σε τζαζ, σε δημοτική ελληνική μουσική, και φυσικά και σε tango.
Oταν το bandoneon συνάντησε τους ηλεκτρονικούς μοντέρνους ήχους, γεννήθηκαν απο τους νέους μουσικούς ευχάριστα ακούσματα ηλεκτρονικής μουσικής. Οι ρυθμοί αυτοί μπορεί να ειναι RnB, HipHop, Acidfunk και slowrock. H ύπαρξη του bandoneon γίνεται κυρίως σε μορφή λούπας όπως εξάλλου και όλες οι απλές μελωδικές γραμμές που διαχειρίζονται αυτές οι μουσικές.
Η μουσική αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στην εξοικείωση των αρχαρίων και των νέων εραστών του tango , και αποτελεί μια γέφυρα για το πέρασμα στις πολυεπίπεδες συνθέσεις των χορευτικών κομματιών.
Οι περισσότερο έμπειροι χορευτές την χρησιμοποιούν σαν μια ουδέτερη,άχρωμη βάση εξάσκησης, και φυσικά σαν ακουστικό διάλειμμα.
Εναλλακτική tango μουσική (alternative)
Με τον όρο αυτό περιγράφεται η μουσική που δεν είναι ούτε tango ουτε nuevo ουτε electro ουτε beat, αλλά παρόλα αυτά ειναι ιδιαιτέρως ελκυστική στο να tangoχορευτεί.
Mπορεί να είναι απο οποιοδήποτε χώρο, στυλ, κατηγορία αρκεί να ταιριάζει στα πόδια των χορευτων.
Συνήθως αυτές οι μουσικές είναι περισσότερο ενδιαφέρουσες για χορό απο το electro γιατί είναι αναγνωρίσιμες και έχουν περισσότερη ουσία στην μελωδική τους ταυτότητα.
Το ρεύμα του alternative είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στην εξοικείωση των αρχαρίων και των νέων εραστών του tango .Αποτελεί εκτός από μια γέφυρα για το πέρασμα στις πολυεπίπεδες συνθέσεις των χορευτικών κομματιών, μια καλή εξάσκηση στον μουσικό αυτοσχεδιασμό και την ερμηνεία.
Σύνταξη κειμένου FriniTango. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση, μετά απο αναφορά πηγής
16.4.2012
English Text
-English
translation from the original Greek text might not be as accurate as it should
be.
Thank you
for your tolerance
The word milonga describes an dancing night /evening with tango music.
Usually in large and mature tango communities, these nights are governed by a set of strict and complex unwritten rules of conduct, known as tango etiquette.
Tango, is a music and dance genre that expands and grows. In this evolutionary adventure are involved as well and the sounds and musical textures that are part of the tango as well. Beware .. the small semantic attempt that follows is for the music and not for the dance.
Dancing tango: the tango of the golden decades of 30-40 and a little of 50. Dozens of orchestras, composers, wrote music for the feet of dancers. The dancers were their first priority and this is easily seen from the huge range of listening for different emotions for different tastes. An entire universe of melodies that remain even today the primary material and the base of each milonga.
Nuevo: A misunderstood version of the word "new". The tango nuevo is not the new tango, as the concept of the modern, but a term to describe the shift of Piazzolla's music in different landscapes. A shift that still is a point of a conflict amongst tangologists /musicologists. This music is not characterized by rhythms and beats, as some mistakenly believe, but mainly flirts with jazz and electrical - not electronic- sound.
Electrotango: The characteristic instrument, a trademark of the tango is the bandoneon. Complex instrument, difficult and with enormous possibilities. Nevertheless, the bandoneon, the soul of tango, it is still a musical instrument. Its existence in a musical composition does not transforms the synthesis automatically to tango. Remember that the existence of a clarinet (a typical traditional North Greek instrument) cannot automatically name a song Tsamiko or Ipirotiko. A clarinet can be as a key instrument in classical music, jazz, Greek folklore music , and of course in tango.
When the bandoneon met modern electronic sounds, born from young musicians ,pleasant sounds of electronic music were born. These births may be in RnB, HipHop, Acidfunk and slowrock patterns. The existence of the bandoneon is mainly in the form of loops as all the simple melodic lines that run that music.
This music is very useful in familiarizing learners and new lovers of tango, and is a bridge to the multilayered compositions of dance tracks.
The more experienced dancers use it as a neutral, colorless practice base , or like an acoustic break.
Alternative tango music
This term describes the music that is neither tango nuevo nor electro beat, but nevertheless is particularly attractive to tangodancing!
It may be from any genre, style, culture, as long it is enough danceable to fit the taste of the dancers.
Usually these are more interesting music selections for dancing by electro because they are easy to recognize, and have more substance to their melodic identity.
The alternative “way” , is particularly useful in familiarizing learners and new lovers of the tango. Beside the fact that is a passage in the complex compositions of dance tracks, is also a good exercise in musical improvisation and interpretation.
by FriniTango. You may republish, after source reference
16.4.2012
Usually in large and mature tango communities, these nights are governed by a set of strict and complex unwritten rules of conduct, known as tango etiquette.
Tango, is a music and dance genre that expands and grows. In this evolutionary adventure are involved as well and the sounds and musical textures that are part of the tango as well. Beware .. the small semantic attempt that follows is for the music and not for the dance.
Dancing tango: the tango of the golden decades of 30-40 and a little of 50. Dozens of orchestras, composers, wrote music for the feet of dancers. The dancers were their first priority and this is easily seen from the huge range of listening for different emotions for different tastes. An entire universe of melodies that remain even today the primary material and the base of each milonga.
Nuevo: A misunderstood version of the word "new". The tango nuevo is not the new tango, as the concept of the modern, but a term to describe the shift of Piazzolla's music in different landscapes. A shift that still is a point of a conflict amongst tangologists /musicologists. This music is not characterized by rhythms and beats, as some mistakenly believe, but mainly flirts with jazz and electrical - not electronic- sound.
Electrotango: The characteristic instrument, a trademark of the tango is the bandoneon. Complex instrument, difficult and with enormous possibilities. Nevertheless, the bandoneon, the soul of tango, it is still a musical instrument. Its existence in a musical composition does not transforms the synthesis automatically to tango. Remember that the existence of a clarinet (a typical traditional North Greek instrument) cannot automatically name a song Tsamiko or Ipirotiko. A clarinet can be as a key instrument in classical music, jazz, Greek folklore music , and of course in tango.
When the bandoneon met modern electronic sounds, born from young musicians ,pleasant sounds of electronic music were born. These births may be in RnB, HipHop, Acidfunk and slowrock patterns. The existence of the bandoneon is mainly in the form of loops as all the simple melodic lines that run that music.
This music is very useful in familiarizing learners and new lovers of tango, and is a bridge to the multilayered compositions of dance tracks.
The more experienced dancers use it as a neutral, colorless practice base , or like an acoustic break.
Alternative tango music
This term describes the music that is neither tango nuevo nor electro beat, but nevertheless is particularly attractive to tangodancing!
It may be from any genre, style, culture, as long it is enough danceable to fit the taste of the dancers.
Usually these are more interesting music selections for dancing by electro because they are easy to recognize, and have more substance to their melodic identity.
The alternative “way” , is particularly useful in familiarizing learners and new lovers of the tango. Beside the fact that is a passage in the complex compositions of dance tracks, is also a good exercise in musical improvisation and interpretation.
by FriniTango. You may republish, after source reference
16.4.2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου